7 Vinkkiä tehokkaiden myyntimateriaalien luomiseen.

Luo yrityksellesi kilpailuetua laadukkailla myyntimateriaaleilla.

Muuttuva markkinatilanne vaatii uudenlaisia lähestymistapoja myyntiin. Nyt on viimeistään se aika, myynnilliset aineistosi tulee päivittää ajan tasalle ja vakuuttaa asiakkaasi siitä, että olet heidän tarpeidensa ytimessä. Lue alta Prefektin 7 vinkkiä onnistuneiden myyntimateriaalien luomiselle!


Vakuuttava sisältö on avainasemassa toimivissa myyntiaineistoissa. Sisällöt, jotka kiinnostavat ja opettavat asiakkaitasi, auttavat asemoimaan yrityksesi luotettavaksi ja halutuksi kumppaniksi.

1 - Houkuttelevat otsikot

Ensimmäinen askel vakuuttavan sisällön luomisessa on kirjoittaa houkutteleva otsikko. Tutkimukset osoittavat, että 80 % ihmisistä lukee otsikon, kun taas vain 20 % lukee koko tekstin. Jos voit kirjoittaa otsikon, joka herättää huomion, on todennäköisempää, että yleisösi lukee loppuosan. Luo tehokkaita ja iskeviä ostikoita, jotka herättävät tunteita.

2 - Helpostilähestyttävä rakenne

Ihmiset haluavat pystyä silmäilemään sisältöä. Kun heidän silmänsä kohtaavat ison tekstihirviön, lopettavat he todennäköisemmin seuraamisen, kuin jatkavat lukemista. Jaa materiaalisi otsikoiksi ja alaotsikoiksi selventääksesi rakennetta lukijoille ja mahdollistaaksesi heille nopean tiedon löytämisen. Muista myös, että esittäessäsi aineistoa suullisesti asiakkaalle, älä vie myyntiaineistoon samaa sisältöä, kuin mitä puhut ääneen. Tämä tekee seuraamisesta haastavampaa asiakkaalle, ja viestisi ei painu kuulijan mieleen. Muista myös selkeät värit ja fontit - räikeät väriyhdistelmät tai liian vaaleat taustat teksissä aiheuttavat asiakkaalle päänvaivaa.


3 - Luo sisältöä, joka käsittelee juuri kyseisen asiakkaan tarpeita

Asiakkailla on usein omat erityiset kipupisteensä (tarpeet ja tyytymättömyyden lähteet), joita yrityksesi voi auttaa lievittämään. Pyri käsittelemään näitä kipupisteitä sisällössäsi. Kirjoita asioista, jotka huolestuttavat yleisöäsi, niin saat automaattisesti enemmän heidän huomiotaan, kuin puhumalla heille kiinnostuksen kohteistaan. Kun asiakas näkee, että ymmärrät hänen tarpeensa ja sinulla on keino täyttää se, he todennäköisemmin sitoutuvat yritykseesi tai puhuvat puolestasi.

4 - Kerro tarina

Ihmiset taipuvat luonnollisesti tarinan puoleen. Tarinan rakenne ja koukuttavuus pitävät heidän huomionsa ja tekevät sisällöstäsi mieleenpainuvampaa. Esimerkiksi, jos yrität voittaa rakennusurakan, harkitse tarinoiden jakamista vastaavista projekteista, joita yrityksesi on auttanut. Jos taas kamppailet suunnittelutarjouskilpailun voittamisesta, voit kertoa tarinaa onnistuneista suunnitteluprojekteista, joiden uskot kiinnostavan tilaajaa.

5 - Opeta ja kouluta

Yritä sisällyttää faktatietoa myyntimarkkinointikampanjaasi. Tarinat voivat olla jännittäviä ja kiehtovia, mutta elleivät ne sisällä myös vankkaa tietoa, joka opettaa lukijoitasi, saattaa yleisösi menettää kiinnostuksensa. Jos haluat myyntimateriaalisi vahvistavan mainettasi ja ajatusjohtajuuttasi alalla, sinun on tarjottava luotettavia faktoja ja lukuja. Esimerkiksi, jos puhut yrityksesi menestyksestä, tarjoa tietoa siitä, kuinka paljon myynti on kasvanut viime vuonna tai kuinka monelle asiakkaalle olette toteuttaneet vastaavia projekteja.

6 - Houkuttele yleisö mukaan sisältöösi

Toinen tapa luoda vakuuttavaa sisältöä myyntiaineistoihisi, on houkutella yleisöäsi osallistumaan sisältöön. Voit esittää asiakkaille kysymyksiä, jotka herättävät heidän ajatuksiaan ja kannustavat heitä pohtimaan omia tarpeitaan tai ongelmiaan. Voit myös sisällyttää keskusteluaiheita, jotka voivat innostaa kommentoimaan tai jakamaan omia kokemuksiaan. Voit myös lisätä myyntiaineistoon interaktiivisia elementtejä, kuten linkkejä videoihin tai vaikkapa kyselylomakkeisiin. Näin voit tarjota asiakkaille mahdollisuuden palata sisältöihisi myyntitilaisuuden jälkeen. Jos yrityksesi järjestää esim. webinaareja tai koulutuksia, voit kutsua asiakkaat osallistumaan. Mikäli yritykselläsi on tarjota asiakkaan tarpeisiin työkaluja tai esimerkiksi laskureita, jotka voi auttaa asiakasta arvioimaan omia tarpeitaan tai laskemaan potentiaalisia säästöjä., on tämä konkreettisen keino osallistaa asiakkaita ja innostaa heitä tutkimaan aihetta lisää omatoimisesti.

7 - Ohjaa asiakastasi

Jos olet onnistunut luomaan kiinnostavaa sisältöä, esimerkiksi myyntiaineistoosi ja urakkaneuvottelun vastakkainen osapuoli on istunut kiinnostuneena esityksen loppuun saakka, lisää loppuun kehote ohjataksesi asiakkaan seuraavia askeleita. Uutiskirjeessä se voi olla tavallinen CTA, kehote lukea lisää verkkosivuiltasi, myyntiesitteessä se voi olla kehote ottamaan yhteyttä, ja myyntiaineistossasi voit kehottaa esimerkiksi tilaajapuolen edustajia tutustumaan lisämateriaaliin verkkosivuillasi, tai voit jopa antaa heille mahdollisuuden varata ajan ilmaiseen koulutustilaisuuteen tai työmaakierrokselle.

Myyntimateriaalin tavoitteena on luoda positiivinen, informatiivinen ja mukaansatempaava kokemus asiakkaalle. Näin herätät kiinnostuksen ja kannustat asiakkaasi sitoutumaan sinuun toimijana ja tavoitat varmemmin ykkössijan asiakkaasi mielessä.



Jos kamppailet laadukkaiden myyntimateriaalien ja sisällöntuottamisen kanssa, voimme auttaa sinua löytämään oikeat sanat ja uuden näkökulman, jotta voit tehokkaasti kommunikoida yrityksesi potentiaalin ja lisäarvon asiakkaalle. Ota yhteyttä, mikäli haluat päästä alkuun myyntimateriaalisi päivittämisessä!

Ilmo Pöntinen, Prefekt Oy

Seuraava
Seuraava

Ota nämä 5 asiaa huomioon ennen sosiaalisen median hallinnoinnin ulkoistamista